TEMATYKA SZKOLEŃ


1.1. Kierunki nowelizacji ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (4h)

Zakres merytoryczny:

Przegląd najważniejszych zmian w znowelizowanej ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wraz z wyjaśnieniem ratio legis tychże zmian i przewidywanych efektów. Omawiane będą cele i spodziewane efekty zmian o charakterze systemowym, zmiany dotyczące narzędzi i rozwiązań nieobjętych
dedykowanymi im modułami oraz przepisy przejściowe opisujące różne stany prawne, w jakich powstawać będą akty planowania przestrzennego w okresie przejściowym.


1.2. Cyfryzacja planowania przestrzennego (4h)

Zakres merytoryczny:

  • obowiązujące oraz oczekujące na wejście w życie regulacje prawne z zakresu cyfryzacji planowania przestrzennego,
  • ogólne informacje z zakresu funkcjonowania przestrzennych baz danych,
  • wprowadzenie do pojęć z zakresu geoinformacji, GIS i infrastruktury informacji
    przestrzennej,
  • dobre praktyki tworzenia danych przestrzennych APP oraz weryfikacji ich poprawności,
  • prowadzenie zbiorów danych przestrzennych APP,
  • udostępnianie zbiorów danych przestrzennych APP w kontekście usług sieciowych i geoportali,
  • wykorzystanie GIS w opracowywaniu aktów planowania przestrzennego (m.in.
    wyznaczanie stref planistycznych, obszarów uzupełnienia zabudowy, obszarów standardów urbanistycznych w planach ogólnych, przeznaczeń terenu w planach miejscowych,
  • praktyczne wykorzystanie otwartego oprogramowania GIS w przygotowywaniu opracowań i analizach przestrzennych (m.in. omówienie formatów plików, pobieranie, analizowanie i przetwarzanie danych przestrzennych z różnych tematów, przygotowywanie warstw, nadawanie georeferencji, eksport rysunków).

1.3. Integracja planowania przestrzennego z planowaniem strategicznym – planowanie
zintegrowane
(4h)

Zakres merytoryczny:

  • pojęcie i znaczenie planowania zintegrowanego,
  • rola strategii rozwoju gminy jako dokumentu kreującego politykę przestrzenną samorządu lokalnego i jej powiązanie z aktami planowania przestrzennego,
  • integracja dokumentów strategicznych i planistycznych jednostek samorządu terytorialnego różnych poziomów administracji,
  • systematyzacja sposobów podejścia do określenia polityki przestrzennej z uwzględnieniem aktualnych wymagań ustawowych.

2.1. Projektowanie urbanistyczne w kontekście nowych narzędzi systemu planowania (8h)

Zakres merytoryczny:

  • projektowanie zespołów urbanistycznych i ruralistycznych na poziomie planu ogólnego gminy i miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (zasady ogólne, podobieństwa, różnice),
  • sposoby uwzględniania kompozycji w ustaleniach aktów planowania przestrzennego,
  • analiza przykładów ustaleń obowiązujących i projektowanych aktów planowania
    przestrzennego,
  • sposób uwzględniania uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego w projektowaniu urbanistycznym, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych i infrastrukturalnych, w tym komunikacyjnych.

2.2. Technika legislacyjna w planowaniu
przestrzennym
(6h)

Zakres merytoryczny:

  • forma planu ogólnego gminy,
  • formułowanie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jako aktu normatywnego (podstawy zasad techniki prawodawczej),
  • dobre praktyki zapisów ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
  • wpływ instytucji uzgadniających i opiniujących na ustalenia aktów planowania
    przestrzennego (wprowadzanie treści uzgodnień i opinii do dokumentów planistycznych zgodnie zasadami techniki prawodawczej).

2.3. Plan ogólny gminy (12h)

Zakres merytoryczny:

Szczegółowa analiza poszczególnych ustaleń planu ogólnego gminy z wypracowaniem tzw. dobrych praktyk na podstawie rzeczywistych danych w formie symulacji procesu tworzenia ustaleń planu ogólnego w formie danych przestrzennych. Ćwiczenia obejmować będą uwzględnienie uwarunkowań planu ogólnego gminy w formułowaniu ustaleń, sporządzanie bilansu, wyznaczanie obszaru uzupełnienia zabudowy, podział obszaru planu na strefy planistyczne i przypisanie im ustaleń w zakresie profilu funkcjonalnego oraz parametrów zabudowy i zagospodarowania terenu, wyznaczanie obszaru zabudowy śródmiejskiej oraz sposób formułowania i oznaczania tychże ustaleń jako danych przestrzennych.


2.4. Zintegrowany plan inwestycyjny (4h)

Zakres merytoryczny:

  • dobre praktyki w komunikacji między inwestorem i gminą w procedurze sporządzania ZPI,
  • warsztat z prowadzenia negocjacji między inwestorem i stroną samorządową –
    przedstawicielem wójta oraz rady gminy,
  • formułowanie ustaleń umowy urbanistycznej.

2.5. Partycypacja społeczna w planowaniu
przestrzennym (4h)

Zakres merytoryczny:

Przykłady działań włączających lokalną społeczność do współtworzenia dokumentów
planistycznych. Omówienie wymogów dotyczących partycypacji społecznej wynikających ze zmiany ustawy, prezentacja w formie warsztatu (na wybranych przykładach) specyfiki narzędzi konsultacji społecznych oraz zasad zarządzania procesami partycypacji.


2.6. Formułowanie polityki przestrzennej w strategii rozwoju gminy (8h)

Zakres merytoryczny:

Przybliżenie uczestnikom w jaki sposób można określać politykę przestrzenną
w gminie. Zajęcia mają na celu prześledzenie procesu powstawania komponentu
przestrzennego strategii od analizy uwarunkowań opisanych w diagnozie sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej do przyjęcia strategii i jej uwzględniania
w procesie powstawania aktów planowania przestrzennego. Przybliżenie sposobu formułowania ustaleń strategii, z uwzględnieniem ich czytelności, rangi i pożądanego poziom szczegółowości w kontekście systemowej roli strategii rozwoju gminy oraz możliwości jej realizacji poprzez akty planowania przestrzennego. W trakcie zajęć przedstawione zostaną dobre praktyki w zakresie zapisu ustaleń w formie graficznej i tekstowej.


2.7. Cyfryzacja planowania przestrzennego (10h)

Zakres merytoryczny:

  • wskazanie tzw. dobrych praktyk omawianych w części wykładowej,
  • wzmocnienie roli danych przestrzennych – tworzenie, aktualizacja i udostępnianie:
    utworzenie przykładowych danych przestrzennych w otwartym oprogramowaniu GIS, z wykorzystaniem zagadnień omówionych w części wykładowej,
    utworzenie kolejnych wersji danych przestrzennych (wersjonowanie, aktualizacja danych), utworzenie usług sieciowych niezbędnych do udostępniania danych przestrzennych m.in. usługi pobierania (WFS), usługi przeglądania (WMS), usługi wyszukiwania (CSW),
  • omówienie zasad działania oraz praktyczne wykorzystanie dostępnych narzędzi
    weryfikujących poprawność danych przestrzennych (walidacja plików),
  • omówienie oraz utworzenie przykładowych narzędzi cyfrowych wykorzystywanych w partycypacji społecznej (geoankiety, wyłożenia on-line, transmisje z przebiegu obrad),
  • omówienie i zapoznanie się z przykładami narzędzi cyfrowych w komunikacji między organami wraz z otoczeniem prawnym (e-puap, BIP, UPO, systemy cyfrowego obiegu dokumentów typu EZD),
  • prowadzenie dokumentacji prac planistycznych w postaci elektronicznej – omówienie przepisów oraz dobrych praktyk,
  • podpisy elektroniczne – ich rodzaje i skutki prawne (ogólne informacje o rozporządzeniu KEeIDAS, podpis kwalifikowany, podpis zaufany, podpis przy pomocy e-dowodu, różnice pomiędzy podpisem otoczonym (wewnętrznym) a otaczającym, zastosowanie podpisów w danych przestrzennych do APP),
  • główne założenia, przepisy i plany rozwoju Rejestru Urbanistycznego – wraz ze zmianami w procedurze planistycznej w kontekście jego wprowadzenia od 2026 r.
  • pobieranie danych z GUGIK i wykorzystanie ich w tworzeniu danych przestrzennych (usługa ULDK, dane z EGiB).

Skip to content