1.1. Kierunki nowelizacji ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (4h)
Zakres merytoryczny:
Przegląd najważniejszych zmian w znowelizowanej ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wraz z wyjaśnieniem ratio legis tychże zmian i przewidywanych efektów. Omawiane będą cele i spodziewane efekty zmian o charakterze systemowym, zmiany dotyczące narzędzi i rozwiązań nieobjętych
dedykowanymi im modułami oraz przepisy przejściowe opisujące różne stany prawne, w jakich powstawać będą akty planowania przestrzennego w okresie przejściowym.
1.2. Cyfryzacja planowania przestrzennego (4h)
Zakres merytoryczny:
- obowiązujące oraz oczekujące na wejście w życie regulacje prawne z zakresu cyfryzacji planowania przestrzennego,
- ogólne informacje z zakresu funkcjonowania przestrzennych baz danych,
- wprowadzenie do pojęć z zakresu geoinformacji, GIS i infrastruktury informacji
przestrzennej, - dobre praktyki tworzenia danych przestrzennych APP oraz weryfikacji ich poprawności,
- prowadzenie zbiorów danych przestrzennych APP,
- udostępnianie zbiorów danych przestrzennych APP w kontekście usług sieciowych i geoportali,
- wykorzystanie GIS w opracowywaniu aktów planowania przestrzennego (m.in.
wyznaczanie stref planistycznych, obszarów uzupełnienia zabudowy, obszarów standardów urbanistycznych w planach ogólnych, przeznaczeń terenu w planach miejscowych, - praktyczne wykorzystanie otwartego oprogramowania GIS w przygotowywaniu opracowań i analizach przestrzennych (m.in. omówienie formatów plików, pobieranie, analizowanie i przetwarzanie danych przestrzennych z różnych tematów, przygotowywanie warstw, nadawanie georeferencji, eksport rysunków).
1.3. Integracja planowania przestrzennego z planowaniem strategicznym – planowanie
zintegrowane (4h)
Zakres merytoryczny:
- pojęcie i znaczenie planowania zintegrowanego,
- rola strategii rozwoju gminy jako dokumentu kreującego politykę przestrzenną samorządu lokalnego i jej powiązanie z aktami planowania przestrzennego,
- integracja dokumentów strategicznych i planistycznych jednostek samorządu terytorialnego różnych poziomów administracji,
- systematyzacja sposobów podejścia do określenia polityki przestrzennej z uwzględnieniem aktualnych wymagań ustawowych.
2.1. Projektowanie urbanistyczne w kontekście nowych narzędzi systemu planowania (8h)
Zakres merytoryczny:
- projektowanie zespołów urbanistycznych i ruralistycznych na poziomie planu ogólnego gminy i miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (zasady ogólne, podobieństwa, różnice),
- sposoby uwzględniania kompozycji w ustaleniach aktów planowania przestrzennego,
- analiza przykładów ustaleń obowiązujących i projektowanych aktów planowania
przestrzennego, - sposób uwzględniania uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego w projektowaniu urbanistycznym, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych i infrastrukturalnych, w tym komunikacyjnych.
2.2. Technika legislacyjna w planowaniu
przestrzennym (6h)
Zakres merytoryczny:
- forma planu ogólnego gminy,
- formułowanie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jako aktu normatywnego (podstawy zasad techniki prawodawczej),
- dobre praktyki zapisów ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- wpływ instytucji uzgadniających i opiniujących na ustalenia aktów planowania
przestrzennego (wprowadzanie treści uzgodnień i opinii do dokumentów planistycznych zgodnie zasadami techniki prawodawczej).
2.3. Plan ogólny gminy (12h)
Zakres merytoryczny:
Szczegółowa analiza poszczególnych ustaleń planu ogólnego gminy z wypracowaniem tzw. dobrych praktyk na podstawie rzeczywistych danych w formie symulacji procesu tworzenia ustaleń planu ogólnego w formie danych przestrzennych. Ćwiczenia obejmować będą uwzględnienie uwarunkowań planu ogólnego gminy w formułowaniu ustaleń, sporządzanie bilansu, wyznaczanie obszaru uzupełnienia zabudowy, podział obszaru planu na strefy planistyczne i przypisanie im ustaleń w zakresie profilu funkcjonalnego oraz parametrów zabudowy i zagospodarowania terenu, wyznaczanie obszaru zabudowy śródmiejskiej oraz sposób formułowania i oznaczania tychże ustaleń jako danych przestrzennych.
2.4. Zintegrowany plan inwestycyjny (4h)
Zakres merytoryczny:
- dobre praktyki w komunikacji między inwestorem i gminą w procedurze sporządzania ZPI,
- warsztat z prowadzenia negocjacji między inwestorem i stroną samorządową –
przedstawicielem wójta oraz rady gminy, - formułowanie ustaleń umowy urbanistycznej.
2.5. Partycypacja społeczna w planowaniu
przestrzennym (4h)
Zakres merytoryczny:
Przykłady działań włączających lokalną społeczność do współtworzenia dokumentów
planistycznych. Omówienie wymogów dotyczących partycypacji społecznej wynikających ze zmiany ustawy, prezentacja w formie warsztatu (na wybranych przykładach) specyfiki narzędzi konsultacji społecznych oraz zasad zarządzania procesami partycypacji.
2.6. Formułowanie polityki przestrzennej w strategii rozwoju gminy (8h)
Zakres merytoryczny:
Przybliżenie uczestnikom w jaki sposób można określać politykę przestrzenną
w gminie. Zajęcia mają na celu prześledzenie procesu powstawania komponentu
przestrzennego strategii od analizy uwarunkowań opisanych w diagnozie sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej do przyjęcia strategii i jej uwzględniania
w procesie powstawania aktów planowania przestrzennego. Przybliżenie sposobu formułowania ustaleń strategii, z uwzględnieniem ich czytelności, rangi i pożądanego poziom szczegółowości w kontekście systemowej roli strategii rozwoju gminy oraz możliwości jej realizacji poprzez akty planowania przestrzennego. W trakcie zajęć przedstawione zostaną dobre praktyki w zakresie zapisu ustaleń w formie graficznej i tekstowej.
2.7. Cyfryzacja planowania przestrzennego (10h)
Zakres merytoryczny:
- wskazanie tzw. dobrych praktyk omawianych w części wykładowej,
- wzmocnienie roli danych przestrzennych – tworzenie, aktualizacja i udostępnianie:
utworzenie przykładowych danych przestrzennych w otwartym oprogramowaniu GIS, z wykorzystaniem zagadnień omówionych w części wykładowej,
utworzenie kolejnych wersji danych przestrzennych (wersjonowanie, aktualizacja danych), utworzenie usług sieciowych niezbędnych do udostępniania danych przestrzennych m.in. usługi pobierania (WFS), usługi przeglądania (WMS), usługi wyszukiwania (CSW), - omówienie zasad działania oraz praktyczne wykorzystanie dostępnych narzędzi
weryfikujących poprawność danych przestrzennych (walidacja plików), - omówienie oraz utworzenie przykładowych narzędzi cyfrowych wykorzystywanych w partycypacji społecznej (geoankiety, wyłożenia on-line, transmisje z przebiegu obrad),
- omówienie i zapoznanie się z przykładami narzędzi cyfrowych w komunikacji między organami wraz z otoczeniem prawnym (e-puap, BIP, UPO, systemy cyfrowego obiegu dokumentów typu EZD),
- prowadzenie dokumentacji prac planistycznych w postaci elektronicznej – omówienie przepisów oraz dobrych praktyk,
- podpisy elektroniczne – ich rodzaje i skutki prawne (ogólne informacje o rozporządzeniu KEeIDAS, podpis kwalifikowany, podpis zaufany, podpis przy pomocy e-dowodu, różnice pomiędzy podpisem otoczonym (wewnętrznym) a otaczającym, zastosowanie podpisów w danych przestrzennych do APP),
- główne założenia, przepisy i plany rozwoju Rejestru Urbanistycznego – wraz ze zmianami w procedurze planistycznej w kontekście jego wprowadzenia od 2026 r.
- pobieranie danych z GUGIK i wykorzystanie ich w tworzeniu danych przestrzennych (usługa ULDK, dane z EGiB).